تبلیغات
علمینفو - چرا بدنه ی ماشین ها از جنس فلز است؟
 
درباره وبلاگ


حضرت علی علیه السلام:
پاِنَّ العِلمَ حَیاةُ القُلوبِ وَ نورُ البصارِ مِنَ العَمى وَ قُوَّةُ البدانِ مِنَ الضَّعفِ؛

به راستى كه دانش، مایه حیات دل‏ها، روشن كننده دیدگان كور و نیروبخش بدن‏هاى ناتوان است.


درباره من: من محمد دست افشان خو 15 ساله از مشهد هستم. از اینکه تونستم نقش خودم رو در نشر هر چند اندک علم و دانش ایفا کنم بسیار خوشحالم.امیدوارم که مطالبی که من اینجا قرار میدم برای شما دوستان عزیز مفید باشه......

مدیر وبلاگ : محمد دست افشان خو
نظرسنجی
مایل به قرار گرفتن مطالب در چه زمینه ای هستید؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تصاویر زیباسازی نایت اسکین
علمینفو
علم و دانش ،متحول کننده ی تمدنهاست.
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
شاید برای شما هم این سوال پیش امده باشد که چرا مهندسان و طراحان ماشین ، فلز را برای ساخت بدنه ی ماشین ها انتخاب کرده اند؟
آیا ماده ی دیگری وجود ندارد که به اندازه ی فلزات مقاوم باشد؟
خب ... شاید اصلی ترین دلیل اینکه مهندسین از فلزات و به خصوص آلومینیوم در ساخت بدنه ی ماشین ها و هواپیماها و غیره استفاده کرده اند ، مقاومت بالای آن ها در برابر خوردگی و زنگ و ضربه باشد  و از طرفی از لحاظ قیمت و هزینه ها هم فلزات مواد مناسبی برای استفاده باشند، اما مسلماً دلایل استفاده از فلزات  باید خیلی بیشتر از اینها باشد . 
یکی از این دلایل  که شاید  کسی زیاد به آن دقت نکرده باشد ، جلوگیری فلزات از برق گرفتن انسان در هنگام  صاعقه ، رعد و برق و یا حتی برخورد با یک تابلوی برق است.
میپرسید چطور چنین چیزی ممکن است؟ مگر فلز رسانا نیست؟
من می گویم البته که هست .. اما یکی از ویژگی های بسیار خوب فلزات و سایر مواد رسانا این است که وقتی جریان الکتریکی به آن ها در اثر القای الکتریکی یا اتصال  منتقل شود، مواد رسانا این جریان را در سطح خود به صورت یکسان توزیع میکنند و در داخل آن ها هیچگونه جریان الکتریکی وجود نخواهد داشت!!
یکی از دلایل ساده ی اثبات این موضوع هم این است که اگر فلز این بارهای الکتریکی را به صورت یکسان توزیع نمیکرد و  بار های الکتریکی به صورت پراکنده در سطح یا درون آن ها وجود داشتند در این صورت همواره از الکترونی به الکترون دیگر  نیروی دافعه وارد می شد و در نتیجه همواره الکترون ها در حال حرکت در ماده بودند که در این صورت ماده دارای خاصیت مغناطیسی و آهنربایی می شد ، ولی از انجایی که ما چنین چیزی مشاهده نمیکنیم،  میتوان نتیجه گرفت  که بارها به صورت یکسان  در سطح توزیع شده اند و الکترون ها با جای گیری مناسب نیروهای وارد بر خود و سایر الکترون ها را هم اندازه میکنند.
البته اینجا یک شبهه به وجود می آید که اگر چنین است ،پس چرا هنگامیکه به  دور یک فلز مثلا  یک میخ مقداری سیم پیچیده و سپس به دو سر سیم باتری وصل کنیم ، فلز خاصیت آهنربایی  پیدا میکند و آهن را جذب میکند؟
پاسخ اینجاست که  همان طور  گفتیم در صورتی این میخ آهنربا می شود که جریان را از یک سیم که اطراف آن پیچیده شده است عبور دهیم ،اما اگر این جریان را به صورت مستقیم از خود میخ عبور دهیم،یعنی باتری را به میخ وصل کنیم چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.
خب جالب است بدانید که چوپانان هنگامیگه دام هایشان را به کوهپایه ها برای چرا می برند، از کلاه  و لباس های نمدی استفاده میکنند که این الیاف قابلیت بسیار زیادی در جذب آب دارند و ار آنجایی که  معمولا هنگام رعد و برق باران هم می بارد ، این کلاه  و لباس ها خیس میشوند و رسانا شده و در صورت برخورد صاغقه به فرد ،جریان در  این لباس شروع به صورت یکسان توزیع می شود و میدان الکتریکی در درون آن صفرخواهد شد و امکان برق گرفتگی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

لطفا نظرتونو درباره ی این مطلب برای من ارسال کنید
با تشکر.




نوع مطلب : عجیب و غریب، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 27 شهریور 1396 03:31 ق.ظ
What's up to every , since I am genuinely eager of reading this website's post to be
updated regularly. It carries good stuff.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب